Negerbollar eller Chokladbollar?

Det uppstod häromdagen en liten diskussion om huruvida det är okej att säga negerboll eller inte. Personligen har jag aldrig ens ätit negerbollar, helt enkelt av den anledningen att det i vår familj alltid har hetat kokosbollar.
Jag skulle heller aldrig kalla en mörkhyad människa för neger, lika lite som jag skulle kalla en ljushyad människa för arier. Jag har inte det behovet. Människor är människor. En del är ljusa och en del är mörka och en del är där emellan. 
En hel del människor tycker i alla fall att det är okej att säga neger och negerboll för så har det alltid hetat och det finns inget negativt i det.

Det finns dock många som tar illa upp av ordet neger, oavsett om användaren av ordet lägger några negativa värderingar i det eller inte. Med tanke på det borde det inte vara särskilt svårt att säga chokladboll i stället.

Klicka gärna här för att läsa mer om detta.


Kommentarer
Postat av: Kina

Håller med! Jag tar faktiskt illa upp när jag hör folk säga negerboll, det är nedvärderande. Det spelar ingen roll att man alltid sagt så, vi vet bättre idag!

2010-01-28 @ 14:06:21
Postat av: Kina

Har precis läst "klicka här"! Precis vad jag känner och tycker men inte kan formulera!

2010-01-28 @ 14:19:45
Postat av: Inspirera Mera

Jag är uppvuxen med negerboll och aldrig tyckt att det var konstigt eller nedvärderande när jag var liten. Nu kallar jag det däremot för chokladbollar just för att negerboll låter så rasistiskt och nedvärderande. Tur att man kan ta sitt förnuft till fånga :) Kram Sandra

2010-01-29 @ 05:26:15
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Anonym

Neger, femininum: negress (tidigare även negrinna), är en beteckning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och i viss mån Oceanien. Ordet härstammar från spanskana och, portugisiskans[1] negro (svart), som i sin tur kommer från latinets niger. Användning av ordet kan av vissa uppfattas som nedsättande och kränkande.[2]



Negrer var från början en allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg, men en indelning baserad på andra kännetecken än hudfärgen ledde på 1800-talet till att man från begreppet neger skilde inte bara dravidfolken i Deccan och alla malajer utan även aboriginer (Australiens urbefolkning) och papuaner (på Nya Guinea).



Inte heller i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna. De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom khoikhoi och sanfolket i Kaplandet skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.



Fram till och med 1970-talet var neger den dominerande termen för svarta personer men idag anses det av en del vara ett föråldrat, förolämpande och negativt laddat begrepp och används även av somliga som ett invektiv. Andra använder det dock fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord. Jämför exempelvis mulatt.



Ordet blandas ibland ihop med det ursprungligen anglosaxiska skällsordet nigger.



2010-02-20 @ 20:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0