Socialkontoret nästa?

Jag halkade in på en blogg på aftonbladet igår; Fattigbloggen Går det att leva på socialbidrag. Det är en blogg som handlar om Jessica Ritzén, reporter på aftonbladet som ska leva på socialbidrag under en månad. Jag kollade runt där en stund och blev sen lite fundersam över min egen ekonomi. Efter att ha kollat upp riksnormen för socialbidrag, (eller försörjningsstöd heter det nog egentligen) så kan jag bara konstatera att om jag gick till socialen för att få försörjningsstöd så skulle jag som ensamstående med 2 barn ha mer pengar att leva för i månaden än vad jag har om jag inte jobbar och bara får pengar från a-kassan. Detta under förutsättning att socialen skulle godta min hyra och elkostnad som skälig.
Och med det vill jag definitivt inte ha sagt att det är socialbidraget som är för högt.


Kommentarer
Postat av: Filip

Hmm. Jä-ligt märkligt! Vilket underbart skatteparadis man lever i där att inte jobba och casha in soc.bidrag premieras framför jobb och a-kassa! Fortsätt kämpa å grattis till matteprovet!!

2009-04-04 @ 20:29:07
Postat av: Monki

Filip: Ja visst är det lite märkligt.

Tack, tack.

2009-04-09 @ 09:44:15
URL: http://chokladnoter.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har du räknad med bostadbidrag och bidragsförskott och barnbidrag. det räknas också som inkomst.

2009-04-30 @ 01:43:34
Postat av: Monki

Ja, jag har räknat med bostadsbidrag, bidragsförskott och barnbidrag och ändå hamnar jag under riksnormen om jag för övrigt bara har a-kassan som inkomst.

2009-04-30 @ 13:14:10
URL: http://chokladnoter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0