Polisgrepp på funktionshindrade

Hej och hå!
Ikväll har jag kollat på uppdrag granskning. Det handlade om hur man i Uppsala kommun använder sig av polisgrepp för att lugna och uppfostra funktionshindrade på vissa vårdhem. Ett grepp som inte ens polisen använder längre därför att det är livsfarligt.

32-åriga Crister avled i samband med att han blev nedtvingad på mage av sin assistent.

19-åriga Ida blev nedtvingad på mage på golvet bl.a. för att ha stigit upp för tidigt på morgonen och vägrat lämna ifrån sig en väckarklocka.

Läs gärna mer om det, och vad kommunchefen Birgitta Fahlgren-Sylvén har att säga om saken på Uppdrag gransknings sida.
Reportaget i kvällens program följs upp i en debatt med Janne Josefsson i Debatt, tordag kl. 22.00.

Helt klart värt att kolla på.

Kommentarer
Postat av: mia

Såg ireportaget idag:Hade jag sett det ugår hade jag inte kunnar sova,FY FAN!Självklart lade de ned förundersökningen då Christer var utbeclingsstörd.Mickis höllju på att stryka med då hon hade en trasig shunt,och fick ett lavemang!!!!Trots att jag sade:Hon har ont i huvudet.Sånt här får bara inte hända.Skall se Debatt i kväll,jsg blir så jävla upprörd!!!!!

2008-03-27 @ 07:35:19
Postat av: Kina

Det låter som psykvården förr i tiden...
Stryk för man kliver upp för tidigt???
Snacka om sinnessjukt!

2008-03-27 @ 20:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0