Jag är sockerberoende.

Sockerberoende. Ett beroende som i grunden är samma sjukdom som alkoholism eller narkomani enligt somliga.
I Sverige har det tidigare funnits ett behandlingshem för sockerberoende. Tyvärr tvingades det lägga ner för några år sedan.
Behandlingshemmet drevs av Bitten Jonsson som själv har tagit sig ur både alkohol- och sockerberonde. Hon hävdar också att det är mycket tuffare att vara nykter sockerberoende än nykter alkoholist. Alkohol går ju att välja bort helt och hållet, men äta måste vi ju alltid göra.

Jag är själv sockerberoende, och har så varit i princip så länge jag kan minnas. Fanns det inga kakor i skåpen när jag var barn så åt jag kakor ur frysen, eller så gjorde jag kaksmet eller kokade kola, eller chokladbollssmet som gömdes och åts upp på rummet.

Jag har även varit rökare, men lyckades sluta när jag väntade Vilgot, har heller aldrig börjat om, utan har hållt mig rökfri i nio år om en månad. Under korta perioder har jag även lyckats sluta med socker, men nånting får mig alltid att trilla dit igen.
Eftersom Bitten Jonnson Center inte längre finns, (vilket jag annars gärna hade uppsökt) så är det väl bara att kämpa på själv då.
Igår lyckades jag i alla fall för första gången på länge ta mig igenom hela dagen utan socker. Det har inte hänt sen nån gång i november, eller möjligtvis början på december.
Känns bra, men i huvudet snurrar det runt massa bilder på kladdkakor, chokladbollar, sockerkakor m.m.

Kommentarer
Postat av: mia

efter att pratat med dej om detta och en massa annat i ca 2timmar
har jag tänkt på detta.
Ska kolla lite med mina lärare om detta med terapi eller behandling.Ja,jag pluggar
till alkohol och drog terapeut men det du har är faktiskt en sjukdom(beroende)
Vet ev ett alternativ,men innan jag ger dej några förhoppningar måste jag kolla vissa saker.(hittade detta när jag läste enen tidning om alkohol och droger som jag prenumererar på)
håll ut även om du får "återfall"lycka till,jag talar om så snart jag vet något.
kram Mia

2008-04-08 @ 19:11:28
Postat av: Betty

För det första: man FÅR inte återfall, man TAR återfall.
Du har en allergi mot socker, låt därför bli allt med socker! Lycka till!
Kramisar

2008-04-09 @ 07:57:14
Postat av: Kina

Börja med mulitvitaminer för kvinnor (Friggs?). En om dan, det hjälper faktiskt, efter ett tag. Sen gäller det att inte trilla dit när man har PMS, ja jag vet att du inte lider av det officiellt...
Du har ju slutat att förpesta kaffet med socker å det går ju bra. Fortsätt kämpa bara. Förresten ... endorfiner är bra mot begäret!

2008-04-09 @ 10:17:07
Postat av: mia

Förlåt stavfelet,jag vet att man inte FÅR återfall.men däremot måste jag också påpeka att man som beroende inte är allergisk!Det är inte bara så lätt att bara låta bli.(då skulle alla narkomaner och alkoholister,spel-,sex-,missbrukare bara kunna låta bli droger,sex mm och bli bra.Nej Monki självklart ska du försöka undvika socker men du behöver också hjälp.Har du PMS????det är kul att du har talat om det för din vän..Tack!(skämt)kramis

2008-04-09 @ 14:12:39
Postat av: Monki

Ja, jag kämpar på. Tredje dagen utan socker idag.

Och NEJ! Jag har inte PMS!

2008-04-09 @ 14:29:36
URL: http://chokladnoter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0