Flumskolan

"Flumskolan" ska bort, anser Jan Björklund.

Hur ska då det gå till kan man fråga sig.

Jo, bland annat genom mer och tidigare betyg. Följande kan läsas på folkpartiets sida:


"Betyg handlar om att synliggöra. Elevens resultat blir tydliga för såväl eleven själv som dennes föräldrar. Visst kan ett dåligt betyg upplevas som negativt, men det gör det också uppenbart att extra stöd måste sättas. Och ju tidigare som stödet sätts in, desto bättre för eleven."


Jo, förvisso. Men behövs det verkligen en "dum-stämpel" på ett papper för att sätta in extra stöd?


Min son går i tvåan, och redan i ettan satte man in extra stöd åt honom för att han har svårt för att både läsa och räkna. Och tänk, det klarade man av utan att ge honom ett dåligt betyg på papper.


Jag såg igår Jan Björklund på tv där han hävdade att:

"Vi skapar nu en skola som kommer att vara allra bäst för de barn som egentligen har det svårast. De barn som föds i privilegierade hem, de klarar sig i den skola vi har idag."


Det är ju också en tanke. Min tanke däremot är att de barn som har det svårast i skolan blir inte mer motiverade av att få ett dåligt betyg. Det bekräftar ju i stället att de är dåliga och tanken blir då: Varför ens försöka. Jag har ju redan fått min stämpel att leva upp till.

Jag tror att uppmuntran och bekräftelse när man gör något bra är mycket mer motiverande.


Kommentarer
Postat av: diana o tara

fett dåligt ;)

2008-04-08 @ 19:45:15
URL: http://malkysoltani.blogg.se
Postat av: kim

jag hängde inte riktigt med på det där.....O.- fattar ej

2008-04-08 @ 20:36:12
Postat av: Kina

Håller med dig! Dom borde göra andra omändringar istället. Betygen i friskolorna som tydligen är högre än i kommunala skolor bara för att få bidrag o locka nya elever. Se till att lärarna har bättre utbildning när det gäller motivation och inlärande. Dessutom ska man komma ihåg att betyg inte alltid säger sanningen. I nian fick jag en trea i hemkunskap, läraren sa att jag hade förtjänat att få en fyra men det gick inte att dela ut. Varför? Jo, det
var så många andra som redan fått fyror... På den tiden hade dom bara ett visst antal fyror, treor att dela ut... Undrar hur många ettor o tvåor dom fick fördela? Hoppas verkligen att det blivit bättre i dagens skola.

2008-04-09 @ 10:25:23
Postat av: Anonym

=)

2008-04-11 @ 09:52:43
Postat av: Henrikjennifer

I kinda like it. Thanks!

2008-11-12 @ 12:12:01
URL: http://henrikjennifer.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0